Activiștii clujeni, neîncrezători în ceea ce privește calendarul de realizare a metroului: „Ne așteaptă un roller-coaster epic, contra cronometru, pe bani împrumutați”
Reprezentanții societății civile din Cluj sunt sceptici vizavi de calendarul de realizare a metroului clujean. Într-o postare pe Facebook, activistul civic Szakáts István (foto jos) reia această temă și își prezintă argumentele.
Szakáts István este cel despre care Emil Boc a afirmat, într-o conferință de presă din ianuarie, că nu-l știe, nu-l cunoaște, deși cei doi s-au întâlnit în mod public și s-au contrat pe această temă.
De ce este sceptic activistul clujean
„În 17 februarie a apărut pe SEAP/SICAP anunțul de INTENȚIE „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție „Tren metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 1. Magistrala I de metrou Cluj”.
Intenția asta înseamnă un fel de <prin prezenta vă anunț că mi-oi arunca buzduganu’>, iar dacă totul merge bine, primăria o să chiar și arunce buzduganul. Teoretic, în 11 martie. Dar de acolo, treaba devine una extrem de complicată. Ca să începem soft, față de goarnele inițiale vom porni din start cu un mizilic de trei luni jumate de întârziere – la o licitație care tot conform goarnelor trebuia să se termine în 2022. 25% mai puțin timp din start.
„O lucrare foarte ambițioasă”
Apoi, ce se scoate la mezat este nu doar ce <se va> și <face> prin PNRR, ci o lucrare mult mai mare. Mai citiți încă odată titlul. O lucrare foarte ambițioasă. Apoi, se scoate la mezat <proiectare și execuție> (FIDIC galben) care înseamnă că cel care proiectează se angajează că o și face.
Care înseamnă că cei care se vor băga la lucrare o să fie ultra-precauți, că se joacă cu propria firmă – sau chiar viață – vezi cazul sinuciderii lui Mihail Erbașu. Nu e glumă.
Cine o să vină la licitație? Firme grele gen POR, STRABAG, Metrou București. Ăștia chiar o să vrea să marce banu’ (7.3 miliarde) și să facă. Dar firmele astea n-o să vină numai ele. O să vină în asocieri complicate, cu cârduri de terți susținători, pe specialități. Iar formarea asocierilor durează. În cazul unor lucrări de asemenea anvergură, uneori luni de zile. Deja e forfotă în vale.
Apoi, vine ruperea. Mai mult ca sigur o să apară asocieri care nu se vor regăsi în lista de eligibilități. Și care o să se enerveze. Și care o să poată să conteste licitația (<domne’, da’ noi de ce n-am putea?>). Deci nici măcar în timpul procedurii, ci in fașă așa.
Cum au blocat reabilitarea căii ferate Cluj – Episcopia Bihor
Asta s-a întâmplat în cazul reabilitării tronsonului Cluj – Episcopia Bihor, care a fost contestată din faza de licitație de către Metrou SA. Guess what? S-a suspendat. Și aia era o lucrare, vorba aia, mai simplă.
Apoi, dacă prin vreun miracol licitația nu va fi suspendată de la început (care poate însemna iară LUNI de limbo până la desuspendare), urmează alt iad: cel al clarificărilor. Fiind o lucrare complexă, și faptul că firmele se joacă cu propria soartă (ref. proiectare și execuție) se așteaptă la zeci și poate sute (!) de solicitări de clarificări.
Iar dacă clarificările nu vin, sau vin de-a nașpa, va urma un alt set de contestări. De ce oare? Simplu. Pentru că asocierile participante o să vrea să recupereze măcar garanția de participare. Adică de ce să pierdem noi banii pe incapacitatea voastră de-a ne da niște date?
Iar contestațiile astea nu se soluționează foarte ușor și mai ales nu foarte rapid. Cu toată presiunea politică, da, se pot lăsa iar cu suspendarea licitației. Că datele-s date. Iar fără date nu o să se riște nimeni să-și bage gâtul în laț.
Și abia apoi proiectarea.
Ne așteaptă „un roller-coaster epic, contra cronometru”
Care, la lucrări de asemenea complexitate, ar putea dura cel puțin 2 ani. Dacă nu 3. Și abia apoi, niște execuție. Până în 2026 „ultima lopată” – vorba primarului. Și nici atunci tot nu o să fie nimic funcțional.
În concluzie: ne așteaptă un roller-coaster epic, contra cronometru, pe bani împrumutați, și cu o soartă extrem de incertă. Vremuri interesante la Cluj-Napoca. Mult zen în trafic”, a transmis activistul civic Szakáts István.